søndag 25. oktober 2009

Treningsleir

Noen dager så er det gøy bare å kjøpe inn digge råvarer og øve seg på å lage gode retter med det man finner. Jeg var på Georg Nilsen i Bogstadveien og kjøpte 2 kamskjell, 5 Østers, og en tunfisk biff.

Kamskjellene var veldig gode og friske og vi hadde mest lyst til å spise de rå med en veldig god olivenolje fra Fonte di Foiano.

autumn2009 009

Vi lagde noen toast og la tynne kamskjellkskiver over med salt og olivenolje over.

autumn2009 022

Østersene var litt værre å åpne enn kamskjellene men etter hvert så fikk jeg litt mer tak på det.

autumn2009 016

Vi lagde nøttesmør, hadde i sjalottløk og soyaolje og tok en liten skje over østersene sammen med granateplekjerner. Det så veldig flott ut og kombinasjonen av sausen og sjømaten passet bra.

autumn2009 020

Tunfisk har jeg lenge hatt planer om å kjøpe etter at jeg så en italiensk oppskrift fra Jamie Oliver hvor man koker fisken i tomatsaus, men rosmarin,kapers og ansjos og kanelstang.

autumn2009 007

Resultatet ble veldig smakfullt selv om jeg synes fisken ble litt grå så var den saftig og med masse smak.

autumn2009 028

I all iveren etter å lage denne maten så hadde vi ikke kjøpt inn noe dessert, og siden dette var mat uten noe særlig karbohydrater eller fett så ville vi lage noe søtt. Så vi lagde marengs med 3 eggehviter og 1 ts limesaft, pisket inn 100 gram sukker og vendte inn 100 gram siktet melis når det var blitt stivt. Satte i ovn på 150 grader i 5 minutter og satte ned til 100 grader og lot de stå i 15 minutter til. Sammen med restene fra granateple så ble dette veldig bra.

autumn2009 030

Ingen kommentarer: