torsdag 22. oktober 2009

Ribollita

Igår lagde jeg grønnsaksuppe etter italiensk oppskrift i “sølvskjeen” kokebok. Den heter Ribollita og er egentlig basert på cavalo nero, men jeg gikk for norsk grønnkål istedet. Meningen med suppen er gjenbruk og bønnene blir enda bedre hvis man spiser den dagen etter.

autumn2009 002

Ingredienser:

  • 160g tørkede hvite bønner (bløtlagt over natten)
  • 1 gulrot, hakket
  • 1 løk, hakket
  • 1 stilk stangselleri, hakket
  • 1 boks tomater (hele)
  • litt hakket persille
  • 4 mandelpoteter i terninger
  • 300 gram grønnkål
  • Landbrød,olivenolje,ost,salt og pepper.

La de hakkede grønnsakene steke litt i olivenolje, ca 5 min, ha i resten av ingrediensene og dekk over med 2 liter vann. La det småkoke med lokk over i 2 timer. Smak til med salt og pepper.

Server i skål med en skive landbrød i bunn med litt olivenolje over. Ha i suppen og jeg synes det var ekstra godt å ha over litt revet ost. jeg hadde en type som heter Prima Donna og det var VELDIG godt til.

primadonna 

Jeg spiste suppen idag og da var den satt seg litt og blitt enda bedre.

Ingen kommentarer: