tirsdag 3. januar 2012

Valnøttiskrem

054

Når jeg har vært i gode iskrembutikker i spesielt Italia eller i Nice (som vi var i en måned i mai) så er det alltid nøttebaserte iskrem jeg tester først. pistasj, hasselnøtt eller valnøtter. Fargen skal være naturlig og smaken skal treffe som en kjølig og kremet versjon av den orginale råvaren.

iskremfabrikken

Eyvind og Jan Hellstrøms bok iskremfabrikken åpner en verden inn mot gode desserter med iskrem i fokus. Denne oppskriften på valnøttiskrem er tatt fra boka. Her kan man bytte ut med andre nøtter selvsagt, eller andre ting som passer med en fløtemelksbasert is.

  • 5 dl helmelk
  • 2,5 dl kremfløte
  • 100 gram sukker
  • 5 eggeplommer
  • 100 gram golden syrup
  • 100 gram valnøttkjerner

Fløtemelken skal koke opp sammen med nøttene. Jeg var upåpasselig og det kokte over, men hadde ikke noe å si for sluttresultatet. Det stod at fløtemelken skal hvile i 20 minutter, og jeg lot det stå litt ekstra siden det hadde kokt over. Bruk deretter en stavmikser i fløtemelken sånn at nøttene blir finhakket. Pisk sukker, eggeplommer og varm sirup til eggedosis og hell fløtemelken over dette mens du pisker. Hell det over i en ren kjele igjen og varm opp til 80 grader. Da begynner eggene å koagulere så visp underveis og ta av platen og sikt det sånn at du ikke får med nøtterestene. Avkjøl det i kjøleskap. Jeg var litt sent igang så jeg valgte å la det stå over natten. Var ikke sikker på om jeg mistet luftigheten fra eggedosisen men det så ut til å gå fint.

108

Kjør det så i en iskremmaskin. Jeg bruker en iskrembolle til kitchen aid maskinen.

109

Smaker himmelsk!

Ingen kommentarer: