lørdag 7. januar 2012

Saltbakt pastinakk

018

Jeg svitsjet innom et matprogram med Alain Passard som driver en 3 stjerners vegetarrestaurant som heter Arpeges. Han viste fram hvordan han bakte en pastinakk i salt. Jeg ble inspirert til å prøve det og fant en stor pastinakk (500 g) på Gutta på haugen. Sammen med en stor pose med havssalt så utgjør det ingredienslisten. Jeg fant ikke noen oppskrift på dette på nettet men utifra andre ting jeg leste så bestemte jeg meg for å teste ut 2 timer i ovn på 175 grader.

007

Vask pastinakken godt og tørk av. Ta en ildfast form og fyll bunnen med salt. Legg på pastinakken og dekk helt over med salt. Sett i ovn. Da jeg sjekket etter 2 timer var den fremdeles ikke helt mør når jeg sjekket med en tynn kniv, så jeg lot den stå 20 minutter ekstra.

009

Jeg skjærte av det ytterste laget og serverte det lunt med god olivenolje og litt vellagret spansk skinke. Saltbakingen gjorde smaken veldig rund og fin, og ble fantastisk sammen med olivenolje. Man kunne kanskje forvente det men ytterkantene ble veldig salte så jeg skjærte av litt ekstra.

010

Ingen kommentarer: