fredag 13. januar 2012

Oksehalegryte

En av de mest smakskraftige delene av oksen å lage kraft på er halen. En oppskrift fra Leif Mannerströms Husmannskonst fristet meg til å lage denne retten. Det er et 2 dagers prosjekt for halene skal marineres dagen før.

007

Kjøp inn 1,5 kilo oksehaler (for 4 personer), i tillegg så trenger du 2 nett små sjalottløk, 300 gram sopp og 1 dl sterkvin (marsalla, portvin, madeira) og ting til marinaden.

Lag en marinade med i en stor bolle.

  • 2 løk hakket
  • 3 hvitløksfedd hakket
  • 2 guløtter hakket
  • 150 g sellerirot i biter
  • 1 kvist timian
  • 4 laubærblad
  • ca 4 dl rødvin
  • 1 dl balsamicoeddik
  • 1 dl olivenolje

003

Bland alt sammen og legg oksehalene i marinaden og sett i kjøleskapet over natta.

Dagen etter så ta ut oksehalene og ta vare på marinaden. Tørk av halene og vend dem i hvetemel.

005

Halene brunes i en jerngryte i rikelig med olje. Når de er ferdig brunet legger du haler og marinade i gryta og dekker opp med vann. Kok opp og la det småputre i ca 3 timer, til kjøttet slipper bena.

Ta ut halene igjen og sil av kraften. Brun sopp og løk i en panne.

  • 300 gram champignon i båter (eller hele hvis de er små)
  • 2 nett med små sjalottløk

Imens jeg gjorde slo jeg kraften tilbake i gryten som jeg hadde vasket og la det stå å koke inn i 30 minutter. Synes fremedeles kraften virket litt tynn så jeg drysset 4 ss hvetemel over soppen og løken i pannen og helte over litt av kraften for å lage litt jevning. Ha det over i gryten med halene. Mine haler var veldig ujevne i størrelse og passet ikke som serveringsstykker så jeg plukket av kjøttet istedet for å legge dem på beinet i gryta. Ha i 1 dl marsalla (eller madeira, portvin). La det stå i en halv time til på svak varme sånn at det putrer. Smak til med salt.

Server med kokte mandelpoteter som er vendt i godt smør og litt olivenolje.

009

Ingen kommentarer: