tirsdag 13. desember 2011

Kalkunlår sous vide

101

Jeg kjøpte et kalkunlår på 1,8 kilo fra Stange, og bestemte meg for å behandle den sous vide og bruke aromater for å gi den litt ekstra smak.

086

Jeg har hverken vakumeringsmaskin (julegaveønske?) eller utstyr med temperaturmåler, men har helt fint klart sous vide før med en stekepose og et digital termometer. Legg kalkunlåret i stekeposen med litt aromater. Da kan kjøttet trekke til seg de gode smakene.

Jeg brukte:

  • fedd fra en hel hvitløk
  • en hakket selleristang
  • en neve koriander
  • 5 cm hel kanel
  • 4-5 hvite pepperkorn
  • halvparten av skallet på en appelsin

089 

Få ut luften av posen ved enten suge det ut så mye du klarer, alternativet er å hente støvsugern. Knyt igjen posen og pass på at den er helt tett.

Fyll en kjele med vann og varm det opp til 65 grader, bruk termometer i gryta. På grunn av størrelsen på gryta og kjøttet så holder temperaturen seg ganske stabil. Jeg klarer å holde meg rundt 63-66 grader hele tiden med plata på 1-2.

091

La dette stå i ca 3 timer, da skal låret holdet samme kjernetemperatur. Siden jeg forberedte dette dagen i forveien så la jeg kalkunen litt i kaldt vann og så i kjøleskapet over natten. Dagen etter så varmet jeg det i ovnen på 50 grader i god tid i forveien pluss snackset litt kalkun underveis.

Resultatet ble et særdeles mørt og saftig kalkunstykke som jeg serverte med kålrabistappe og broccolisalat med vinaigrette.

Ingen kommentarer: