lørdag 15. januar 2011

Lettsaltet Torsk

Som en del av sesongsatsingen så skulle jeg kjøpe torsk hos Laksen på Sagene. Valget var mellom torske skiver eller fileet med lettsaltet torsk som så veldig fin ut. Jeg har alltid hatt litt problemer med å tilberede ferdig saltet torsk siden det er vanskelig å vite hvor salt den er. Men anbefaling var å trekke i 10 minutter i usaltet vann.

15 jan 2011 001

15 jan 2011 002 

Jeg kokte opp en buljong med grønnsaker(purre, fennikel, stangseller, hvit pepper, kanel og stjerneanis) i i 20 minutter før jeg hadde i torsken. Etter 10 minutter så skivet den seg pent og jeg tok den opp og serverte sammen med grønne bønner sautert i smør og hvitløk, sellerimos og kokte fennikelskiver.

15 jan 2011 003

Jeg må innrømme at fisken ble fremdeles litt for salt på den tynneste delen. Jeg er mest komfortabel med å salte selv. Da tar jeg å legger i saltbad (10g salt per liter) i en halvtime.

Ingen kommentarer: